Kabar Berita Terbaru, Berita Viral, Berita update hari ini, Berita terbaru hari ini

Di Buat Heboh!!! Undang Warga untuk mendoakan Mobil Barunya


Warga amat kagum dengan gambar yang menunjukkan orang yang mengelilingi kereta baru. Sejumlah lelaki memakai baju koko dan topi dianggap berdoa untuk Mobil hitam.

Foto tersebut telah dimuat naik oleh Eris Riswandi di Facebook dengan menanyakan soalan, "Sesiapa yang pernah melihat tradisi berdoa untuk kenderaan ??"




Dalam foto itu melihat acara berdoa kenderaan itu dilakukan di halaman rumah. Kereta diletakkan di tengah-tengah dikelilingi oleh beberapa orang yang semua memakai topi dan beberapa orang memakai sarung tangan.

Sehingga 4:13 malam waktu Indonesia Barat, terdapat 117 komen warga yang berkaitan dengan foto itu, dan berkongsi sebanyak 47 kali.

Foto: Facebook

Jika anda melihat dengan teliti, rakyat mendedahkan bahawa di beberapa kawasan terdapat tradisi 'keselamatan' jika anda membeli kenderaan baru. Walau bagaimanapun, tradisi tidak perlu mengelilingi kereta seperti dalam foto.

"Masih ada sekarang di kampung saya ... setiap kali seorang warganegara membeli kenderaan baru, ia pasti akan membuat panggang goreng dan nasi goreng ... membuatnya terbahagi kepada jirannya untuk kenderaan mereka," tulis NY Ahmad Ahmd.

"Tradisi masih ada, terutama di kampung-kampung, ini bermakna kesyukuran sedekah dan rizqi untuk jiran, tetapi jika cara kaya dengan gambar, saya hanya melihat," kata Atin Giboll.




"Jika Mendokan seperti di dalam gambar ini di mana kereta itu berada di sekeliling bulatan, belum lagi, tetapi jika ada orang yang baru saja membeli sebuah kereta, dia akan bersyukur di rumahnya dan berdoa agar kereta itu akan diberkati untuk pemiliknya, saya sering berjumpa dan hadir," tulis Kicky Rezky.

Terdapat juga warga yang menganggap berdoa untuk kenderaan seperti dalam gambar hanya untuk menunjukkan kepada penduduk. "Kesannya semakin besar ... jika slametan hanya menjemput jiran ulama juga tidak ... Jika kenderaan itu diletakkan di tengah-tengah gto, kesannya terlalu menonjol," kata Acung Papsky Raihan.
Share:

No comments:

Post a Comment

Tekan Tombol Follow untuk mendapatkan Update terbaru

Artikel Terpilih

Powered by Blogger.

Blog Archive