Kabar Berita Terbaru, Tutorial, Aplikasi Pada Ponsel, Software, BISNIS TERBARU TANPA MODAL

Inilah Dokter China Pertama yang Peringatkan Bahaya Virus Korona yang telah Berpulang Kerahmatullah


Seorang doktor Cina, yang merupakan salah seorang pegawai perubatan pertama yang memberi amaran tentang bahaya wabak virus korona, telah meninggal dunia. Berita itu disampaikan oleh hospital yang merawatnya.

Li Wenliang mengecap virus semasa bekerja di Hospital Pusat Bandar Raya Wuhan.

Beliau menghantar amaran kepada rakan-rakan kesihatan pada 30 Disember 2019. Bagaimanapun, polis kemudian memberitahunya untuk berhenti membuat komen palsu.

Sebelum ini, terdapat kekeliruan di sekitar berita kematian Dr. Li, dengan kemunculan beberapa laporan bercanggah, tetapi akhbar People's Daily melaporkan bahawa dia meninggal dunia pada hari Jumaat, 7 Februari pukul 2:58 pagi waktu tempatan.




Lelaki berusia 34 tahun itu pada mulanya diisytiharkan mati pada jam 21:30 tempatan. Berita itu mencetuskan gelombang reaksi besar pada Weibo, sebuah media sosial yang serupa dengan Twitter di China.

The People's Daily menghantar tweet yang mengatakan Dr. Li membuat "seluruh negeri berkabung".

Li Wenliang, yang bekerja di sebuah hospital di Wuhan, pada bulan Disember menggunakan media sosial untuk memberi amaran kepada rakan-rakan pegawai perubatan untuk berhati-hati ketika berurusan dengan penyakit baru yang misteri.

Amaran yang diberikannya dibuat Dr. Li telah berurusan dengan polis yang menyangka dia menyebarkan berita palsu.

Walau bagaimanapun, sebulan kemudian dia dianggap seorang pahlawan selepas menceritakan kisahnya dari katil hospital.

"Halo semua, ini adalah Li Wenliang, pakar mata dari Hospital Pusat Wuhan," katanya dalam muat naik seperti yang dilaporkan oleh BBC pada hari Jumaat (02/07/2020).

Pada bulan Disember 2019, Li yang bekerja sebagai doktor di Wuhan menyedari kemunculan tujuh kes virus yang dipertimbangkannya adalah sama dengan penyakit SARS yang melanda China pada tahun 2003. Kasus-kasus itu dianggap berasal dari pasaran makanan laut Huanan di Wuhan dan pesakitnya dikuarantin di rumah sakit.

Dia kemudian menghantar mesej dalam kumpulan chat rakan-rakan doktor dan memberi amaran tentang wabak ini dan menasihati mereka untuk memakai pakaian pelindung untuk mencegah jangkitan. Pada masa itu dia dan kebanyakan rakannya tidak tahu bahawa penyakit itu berasal dari virus corona baru.

Malangnya, amaran daripada Dr. Encik Li dianggap berita palsu oleh pasukan keselamatan. Dia ditemui oleh pegawai dari biro keselamatan awam yang memaksa dia menandatangani surat yang berkaitan dengan tuduhan itu.

"Secara bersungguh-sungguh, kami memberi amaran kepada anda: Jika anda tetap keras kepala tentang kekasaran anda dan meneruskan aktiviti haram ini, anda akan diproses secara sah," kata surat itu.

Di bahagian bawah surat soalan "Adakah anda faham?" Yang telah ditandatangani oleh Dr. Li: "Ya, saya faham".

Pada akhir Januari 2020, Dr. Li menerbitkan salinan surat itu kepada media sosial Weibo dan menjelaskan apa yang telah berlaku. Pada masa itu kerajaan tempatan meminta maaf kepadanya, tetapi sudah terlambat.

Dalam beberapa minggu pada bulan Januari, para pegawai di Wuhan menegaskan bahawa transmisi hanya berlaku dalam hubungan dengan haiwan yang dijangkiti.

Tiada garis panduan dikeluarkan untuk melindungi merawat doktor.

Seminggu selepas lawatan polis, Dr Li merawat seorang wanita yang menderita glaukoma, tanpa mengetahui bahawa pesakitnya dijangkiti virus korona.

Dalam muat naiknya pada Weibo, dia menyifatkan bahawa pada 10 Januari dia mula batuk. Keesokan harinya dia demam dan dua hari kemudian dia dimasukkan ke hospital.

Ibu bapanya juga sakit dan dijaga.

Hanya sepuluh hari kemudian pada 20 Januari, China mengumumkan keadaan kecemasan akibat wabak tersebut.




Dr. Li berkata dia menjalani beberapa ujian untuk virus korona dan semua negatif. Walau bagaimanapun, pada 30 Januari 2020, dalam muat naiknya Dr. Li berkata bahawa keputusan ujian itu menunjukkan positif kepada virus itu.

"Hari ini, ujian asid nukleik adalah positif dan akhirnya ada kejelasan," tulis beliau pada masa itu dengan menambah emo anjing anjing dengan lidah menonjol.
Muat naik segera menerima beribu-ribu ulasan sokongan.

"Dr Li Wenliang adalah wira," kata seorang pengguna, yang bimbang tentang rawatan Dr Li dari negaranya sendiri.

"Pada masa akan datang, mungkin doktor akan takut untuk mengisytiharkan amaran awal apabila mereka melihat tanda-tanda penyakit berjangkit."

"Kesihatan awam memerlukan puluhan juta orang seperti Li Wenliang," kata satu lagi komen.
Share:

No comments:

Post a Comment

Tekan Tombol Follow untuk mendapatkan Update terbaru

Artikel Terpilih

Powered by Blogger.

Blog Archive